طراحی الگویی جهت بهبود نظام ارزشیابی عملکرد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و ارائه توصیه های سیاستی
کد مقاله : 1036-QAUSCONF
نویسندگان
فیروز افشارفر *
دانشگاه
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگویی جهت بهبود نظام ارزشیابی عملکرد دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و ارائه توصیه‌های سیاستی می باشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها با توجه به ماهیت پژوهش، کیفی، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است. پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است و جامعه پژوهش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور می‌باشد و بر اساس وضعیت موجود به بیان چالش‌ها و راهکارها بر اساس روش نظریه داده بنیاد پرداخته شده است. جهت گردآوری داده‌های پژوهش، ضمن بررسی جامع پیشینه پژوهش، مصاحبه عمیق با 37 نفر از خبرگان علمی و تجربی در حوزه‌های مدیریت آموزشی، سیاستگذاری علم و فناوری، ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی و همچنین بیش از 10 جلسه و نشست تخصصی با مسئولین سابق و فعلی ارزیابی و نظارت آموزش عالی صورت پذیرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد تقویت نقش و استقلال نهاد ارزشیابی و نظارت آموزش عالی، توسعه و تسریع اقدامات دولت الکترونیک و شکل‌گیری نظام و حکمرانی داده‌ها و اطلاعات بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند پیش، حین و پس از آموزش، ماموریت محور کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور و استفاده از ظرفیت متخصصان و کارشناسان کسب و کار و صنعت، دستگاه‌های اجرایی و ذینفعان زنجیره ارزش آموزش عالی در ارزشیابی و پایش مستمر فرایندهای آموزشی و پژوهشی می‌تواند تاثیر بسیاری بر بهبود نظام ارزشیابی عملکرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، کیفیت درونی و اثرگذاری عمومی آنها داشته باشد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: نظام ارزشیابی عملکرد؛ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور؛ کیفیت نظام آموزش عالی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی