طراحی الگوی ارتقای کیفیت نظام آموزش در دوره کارشناسی دانشگاه های جامع دولتی ایران |
کد مقاله : 1014-QAUSCONF-FULL |
نویسندگان |
فاخته اسحاقی *1، رضا محمدی2 1سرپرست گروه ارزشیابی 2دانشیار دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف " طراحی الگوی ارتقای کیفیت نظام آموزش در دوره کارشناسی دانشگاه های جامع دولتی ایران " انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و رویکرد کلی آن آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از روش گروه کانونی برای کسب دیدگاه ها و نظرات متخصصان دانشگاهی کشور و در بخش کمی از روش توصیفی برای تعیین میزان اهمیت مولفهها و زیرمولفه های ارتقای کیفیت استفاده شده است.مشارکت کنندگان در بخش کیفی بر اساس نمونه گیری هدفمند شامل 15 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش عالی به تفکیک رشته های اصلی تحصیلی شامل: علوم مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و هنر وجامعه آماری بخش کمی پژوهش شامل 116 نفر از معاونان و مدیران آموزش دانشگاه های جامع دولتی ایران می باشد که مورد سرشماری کامل قرار گرفته اند .ابزار پژوهش نیز فرم مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده و روایی و پایایی آنها مورد تائید قرار گرفته است. بر اساس یافته های حاصل از بخش کمی 6 مولفه و 58 زیرمولفه موثر بر ارتقای کیفیت نظام آموزش در دوره کارشناسی شناسایی شده اند که به ترتیب اولویت بر اساس میزان تاثیر زیرمولفه ها شامل: 1-فرایند تدریس- یادگیری(18 زیرمولفه) 2- مدیریت/رهبری و پشتیبانی(13 زیر مولفه) 3- دوره آموزشی و برنامه درسی (8 زیر مولفه) 4- دانشجو(6 زیرمولفه ) 5- دانش آموختگی و اشتغالپذیری (8 زیرمولفه ) و 6- هیات علمی (5 زیر مولفه)می باشد. همچنین در راستای این مولفه ها، پیشنهادهایی در خصوص ارتقای کیفیت دوره کارشناسی در نظام دانشگاهی ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
کیفیت، نظام آموزش،دوره کارشناسی، نظام آموزش عالی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |