طراحی الگوی ارتقای کیفیت نظام آموزش در دوره کارشناسی دانشگاه های جامع دولتی ایران
کد مقاله : 1014-QAUSCONF-FULL
نویسندگان
فاخته اسحاقی *1، رضا محمدی2
1سرپرست گروه ارزشیابی
2دانشیار دانشگاه تهران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف " طراحی الگوی ارتقای کیفیت نظام آموزش در دوره کارشناسی دانشگاه های جامع دولتی ایران " انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و رویکرد کلی آن آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از روش گروه کانونی برای کسب دیدگاه ها و نظرات متخصصان دانشگاهی کشور و در بخش کمی از روش توصیفی برای تعیین میزان اهمیت مولفه‌ها و زیرمولفه های ارتقای کیفیت استفاده شده است.مشارکت کنندگان در بخش کیفی بر اساس نمونه گیری هدفمند شامل 15 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش عالی به تفکیک رشته های اصلی تحصیلی شامل: علوم مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و هنر وجامعه آماری بخش کمی پژوهش شامل 116 نفر از معاونان و مدیران آموزش دانشگاه های جامع دولتی ایران می باشد که مورد سرشماری کامل قرار گرفته اند .ابزار پژوهش نیز فرم مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بوده و روایی و پایایی آنها مورد تائید قرار گرفته است.
بر اساس یافته های حاصل از بخش کمی 6 مولفه و 58 زیرمولفه موثر بر ارتقای کیفیت نظام آموزش در دوره کارشناسی شناسایی شده اند که به ترتیب اولویت بر اساس میزان تاثیر زیرمولفه ها شامل: 1-فرایند تدریس- یادگیری(18 زیرمولفه) 2- مدیریت/رهبری و پشتیبانی(13 زیر مولفه) 3- دوره آموزشی و برنامه درسی (8 زیر مولفه) 4- دانشجو(6 زیرمولفه ) 5- دانش آموختگی و اشتغال‌پذیری (8 زیرمولفه ) و 6- هیات علمی (5 زیر مولفه)می باشد. همچنین در راستای این مولفه ها، پیشنهادهایی در خصوص ارتقای کیفیت دوره کارشناسی در نظام دانشگاهی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
کیفیت، نظام آموزش،دوره کارشناسی، نظام آموزش عالی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی